Just do it!

Just do it!

fredag 22 augusti 2008

Bara lite fundering...

Visst känns det som att sommaren sjunger på sista versen?!
Och visst har det gått ovanligt fort...eller?!
Det känns till och med lite pessimistiskt att skriva så, nu redan, det är ju trots allt endast drygt två månader sedan jag satt och hejade in den!
Men alltid när barnen börjar skolan och det är dags för arbete igen, känns det som att det är slut.
Även om det fortfarande är varmt och solen skiner, så doftar det annorlunda och tanken börjar vänja sig vid andra vanor.
Ja, ja...så är det bara. Och varje årstid har sin charm, säger de..:)
Jag älskar hösten!
Den höga luften och dess skiftande färger gör mig gott!
Och lugnet som infinner sig efter en ofta ganska hektiskt sommar, tilltalar mitt lilla sinne.

Jag kommer ihåg då vi flyttade hit till vårt vackra land, hur jag tyckte att alla försökte hinna ikapp sommaren på något sätt...hela sommaren!
Allting man aldrig annars hann, skulle just under perioden juni till mitten av augusti, hinnas med!
Och umgås, skulle man som aldrig annars!
Märkligt...tyckte jag då och gör än?!
Fast ni ska veta att jag numera, inte är ett dugg bättre.
Det är hetsigt- mysigt, på nåt konstigt vis.
Men sen så fort den är över, då infinner sig först ett lugn, sen en slags väntan efter jul och sen vår..!
Så ska det väl ändå inte vara, att hela tiden vänta...eller så är det bara är jag som känner så?!
Och varför umgås vi inte lika mycket årets andra tider?
De mörka tiderna kan verkligen ljusna, när man ger sig tid att samlas tillsammans med goda vänner och njuta av stunden, istället för att plantera sig framför tv:n, när vardagen har tagit över våra liv.
Tänk så mycket lugnare det vore, om man tog vara på de stunderna lite bättre, det är trots allt vardagen som är det riktiga livet, i alla fall, där vi mer eller mindre spenderar vår tid.
Eller varför inte införa...
mera ledighet åt folket!

Vi är trötta, alldeles för ofta och bara längtan till de stunder då man...
kan skita i vad klockan är
kan sitta läääänge vid frukosten/brunchen
kan gå i pyjamasar hela dan om man så vill
kan äta middag när magen säger till

kan njuta av sena kvällar och umgås...massor..;)

och barnen får äta godis en vanlig tisdag
hör fågelsång
känner värme
badar i havet

Japp, ni ser...jag kom inte speciellt långt i uppräkningen, innan sommartankarna tog över..:)
Oj, som jag kommer att vänta och längta återigen, efter denna ljuva tid då...
"Getingen simmar i min hallonsaft
Min glass har smält av värmen
Jag samlar snäckskal vid stranden
Jag bjuder korna på tårta med jordgubbar och vispgrädde
Hästarna i hagarna äter på mina sandaler i en brinnande skymning
Jag vill inte tänka på gräsklippning när jag sitter i min solstol,
tittar på lätta sommarmoln och lyssnar på skrikande trutar"
(dikt av: Sofia, lånad från nätet)

(fast nu börjar jag snart lyssna på julmusik..;)


Bästa helgen till er alla...och njut av livets goda!
KRaaaaaaaam....

*pssst...jag är så otroligt stolt över mina landsmän som kommit till OS final i handbollen!
Tänk så stort för en nation som, för inte så länge sen passerade trehundratusen invånare.
GRATTIS killar, jag bugar...*

23 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Jag håller helt med dig! Sommaren är kort, intensiv och underbar. Kanske för att underbart är kort?! När hösten kommer stillas vi lite och lugnet sänker sig över oss. Inte kan jag dock säga att jag längtar efter julen... där har vi en annan hets. Men däremot passar jag på att njuta av lugnet dessa höstkvällar. Myser med familjen och tänder ljus bara för oss. Det längtar jag efter...

Kram Jenny

Lilla Blanka sa...

Hej min vän!!!

Jag tycker det känns lite vemodigt..vill ha ljuset kvar..inte mörker och fuktig luft...än..lite mer sommar hade varit sååå skönt. Fast när hösten kommit på gång på allvar börjar jag längta till jul..för då tänder man en massa ljus och det känns vackert och fint:) Jag är nog ljus-beroende..!

Jag tycker också det är mycket längtan och väntan..och så borde man inte känna..man borde leva NU och glädjas av varje minut..!

Jag glädjs med dig Goa...det är så roligt att det går bra för Island i OS! Jag blev väldigt ledsen för några svenskar..söta Susanna Kallur..åh vad jag led med henne när hon föll på första häcken :(

Men nu hoppas jag på bordtennisfinalen i natt/morron!

Åh vad skönt med helg..! Jag skallmysa hela helgen..loppis i morron i vanlig ordning..tänkte sedan baka en limepaj och krama barnen :) Och lite målning och sånt blir det nog också *hihi*

Kraaaaaam på dig Goa och ha det bäst!!!

Mia

Dubbelörn sa...

Lyssnade på semifinalen på radion o tänkte på dig!! :). Isländska reportern var helt i extas o håller alla tummar o tår för att finalen ska gå er väg!!

Varmaste kramen till dig

My Lovely Things sa...

Ja så äre..allt ska hinnas med på sommaren..
jag tror på en ebalans..
att man sprider ut allt över året så blir detinte så tungt..

fin krans du har gjort..jag har gjort nått likannde idag..

ha det så gott min vän..
kram anna

Tess på Tilda och Mamma sa...

Åh vilken underbar dikt,går det bra att kopiera en eller?
Håller fullkomligen med dig om att sommaren sjunger på sista versen.Här uppe i norr regnar det hela tiden.Gräsmattan växer så det knakar men vi hinner inte klippa den mellan regnskurarna.
Ha en mysig helg.
Kramis Tess på tildaochmamma.blogspot.com

Sigga sa...

ÁFRAM ÍSLAND!!!! Og jú víst er haustið flott en nú kemst ekkert annað að en ÁFRAM ÍSLAND, OG SAMT EKKI, GULL, SILFUR, 300.000 móti miljónaþjóðum *come on* LANGFLOTTASTIR.
Fangnað í dag, hvíld á morgun og fjör kl.7:30 sunnudagsmorgun.

Kveðja Sigga

Jenny Oak Fae sa...

Ja, nog känns det som höst...men jag gillar hösten, så länge det inte stormar alltså..!

: )

KRAM & ha en UNDERBAR helg!!!

/ Jenny

<3

ColonialEast sa...

Håller med - sommaren gick ovanligt fort - men älskar hösten. Ser fram emot den.

Vilken fin bild av din pappa nedan. Förstår att den är dig kär. Jättefin!

Ha en härlig helg!! Kram!

MiaMaria sa...

Hej!

Visst går det fort fram som alltid...och givetvis hann man inte med allt som ska göras.....

Men nu är det så att jag vägrar välkomna hösten redan nu....vill inte...inte ännu...i slutet på september blir bra tycker jag....
Måste ladda batterierna ordentligt så de lyser upp i mörkret...

Själv är min favo årstid våren....
Jag bara älskar när solen tittar fram och värmer ens kropp efter en halv kall vinter....

Toppen av Island...självklart håller vi tummen.....


HA nu det så gottigt och njut av livet!
MiaMAria

Mitt hvite hus sa...

Du skriver så treffende, jeg føler også det slik at når skolen begynner er sommeren over.
Jeg vil prøve hele tiden å stoppe opp litt i hverdagen å nyte. Det går fort en uke eller to, og en mnd uten at man stopper opp å nyter. Ikke noe rart tiden går fortO=)


Ønsker deg en herlig helg. Helgeklem Kerstin

Karin i Villa Grå sa...

Hej vännen!

Det hade varit helt ljuvligt att ha följt med till ditt magiska hemland! Att kunna se så långt bort och att ha så mycket vackert omkring sig, är vad jag förknippar med just Island. Jag säger som du, vi får väl ta en sväng någon gång :-)

Ja, varför går vi hela tiden och väntar på något annat? På sommaren som ska komma, på höstlovet som ska komma, på julen som närmar sig..? Det är som om livet är en generalrepetition och aldrig riktigt börjar - det ska börja sedan, när sommaren/hösten/julen/påsken kommer. När rätt tid kommer har man redan börjat vänta in något annat...

Hösten är min stora favoritårstid! Det finns ingen annan tid på året då jag har så lätt för att bara vara, här och nu. Så även jag är årstidsbunden... ;-)

Ska bli spännande att se om alla bloggar rullar igång på allvar nu när sommaren är över.

Ha det riktigt bra, Gúa!

Kram!

Karin

Karin i Villa Grå sa...

PS. Med tanke på hur det firades när Island kom fyra i Eurovision Song Contest, kan jag tänka mig hur stort det är med handbollen! Jag tokhåller tummarna för sagolandet i havet!

Kram igen!

Anneli sa...

Du kan ge uttryck för det jag känner...det är med viss vedmod man blickar framåt...jag känner så väl igen allt det där som du beskriver...du är en så´n klok, tänkande människa...och jag är så nyfiken på vad det är för utbildning du går och klurar på...jag har en känsla av att du har talang för en hel del!!!
Jag hoppas att du får en underbar helg - och jag tänker bege mig ut och binda en krans - en rufsig och vild sådan...TACK för inspirationen!!

Kram

lottens vita och gröna sa...

hallå vännen, mmmmmm nu är vi ett vägskäl där vi har kommit från sommaren och ska in på höstens svängar, det är alltid lite jobbigt med vägskälen, man känner liksom att man inte riktigt fått ut allt av sommarens svängar, håller med där att vi ska likson överumgås på sommaren- ska vi inte grilla ihop...med typ alla man känner, tycker det blir lite mycket tryck när man har varenda jelg uppbokad, såååååååå skönt då med hösten, men denna höst..pirr... är det en viss som går över 40 sträcket, snacka om vägskäl!
varmastekramen lotten
pst ljuvliga bilder, återigen som poesi!

Ina sa...

Ja du har helt rätt, på sommaren vill vi verkligen ta vara på all tid utomhus och insupa varje gnutta den kan erbjuda. Det är väl för att den är så kort och vi så svältfödda på värme och sol. Håller också med om att man sedan drar sig tillbaka och kurar och väntar och längtar. Vi längtar ju oss i graven! Det är verkligen så att vi borde ta oss tid att njuta av nuet för det är ju det som är livet.
Ta hand om dig och njut av din dag, det ska jag göra!:-)
Kram Ina

Synnøve. sa...

Visst är det så, sommaren är kort. Men det är kanske just så vi vill ha det. Skulle inte vilja ha sommar året runt.
Dina två killar såg så goa ut mot varandra där de satt och låg på sovrumsgolvet.
Ta vara på dom.
Ha nu en god lördag vännen.
Synne.

Marina sa...

Åh, du beskriver det så perfekt! Precis så har jag gått och tänkt nu i veckan att de tär ju vardagen som är det egentliga livet och det är det vi måste gilla liksom. Jag känner också som du, det där med hetsigt/mysigt och ja allt det andra du beskriver också. Mitt i prick!
Jag gratulerar Island även jag. Alltid kul när något annat land än USA, Ryssland, Tyskland och ja, dom där andra som annars alltid är med överallt, vinner eller klarar sig bra. Ha en skön helg!

Norrsken och stjärnfall sa...

Jag håller med dig, visst känns det som höst när man är ute. Det har jag dock tyckt i några veckor. Det är ju ändå lite mysigt med höst då man kan tända massor med ljus och mysa med en bra bok och en kopp te. Precis vad jag ska göra nu. Ha det bra.

"M" sa...

Ja nu känns det verkligen att det är höst ute...kyligare och mörkare å mörkare för var kväll....å oj så jag har saknat dina inlägg när du varit ute på vift....men det är skönt att du är tillbaka igen...alla dina funderingar och vackra bilder...kram på dej

Rosengårdens Inredning sa...

Hej!

Här är en till som älskar hösten...det infaller sig ett sånt lugn, och alla måsten försvinner.
Elda i kakelugnen och tända ljus...

Heja Island!!!
Kraam Malin

inga Heiddal sa...

Hva voða er mín dugleg að blogga þessa dagana... Bara ofvirk. En til hamingju með mömmu gömlu Vonandi á hún góðan dag og skemmtilegan . Kv INGA

Anonym sa...

Hej Gúa!

Läser just ditt senaste inlägg medans mannen sätter på tv:n och kollar lite från OS(handboll)

Då säger jag (efter att just läst ditt inlägg)
"Jag tror det var Island som gick till final va?

Mannen: "Jaså! Jag har inte hunnit kolla det än, har du koll på sånt???"

"Japp! Jag tycker det är strongt av ett land med drygt 300.000 invånare, dktiga killar!"

Mannen, vänder sig om och studerar mig uppifrån och ner : "Är de inte fler invånare där? Vilken koll du har????

Tystnad..... och jag gör allt jag kan för att inte börja gapskratta.

Han kommer bort och kramar mig, frågar "Vad gör du gumman?"

"Bloggar" svara jag

Mannen "Trodde nästan du kollade sportnyheterna på nätet, mer kaffe?"

Hahahahaha! :D Vad kul det var att skoja med honom!!!!

Fina bilder från dig som alltid. Underbara texter och dikter, jag blir harmonisk av att lsa dina inlägg

Varma sensommar kramar från mig till dig
(Det är sommar ett litet tag till, även om jag för första gången igår kände lite klarar luft på kvällen)

//L

Solsjö - Under en vind sa...

Hej vännen!!

Tack för rara ord hos mig!!

Hoppas att du har en skön helg! Här firar vi idag mannen som har födelsedag.

Kika in på Sagans solsjö då tid finns! Kramar!