Just do it!

Just do it!

måndag 27 april 2009

Mitt vardagsrum...

Mitt vardagsrum...

Min tanke är...

att välkomna våren i mitt vardagsrum.

Varje vår så flyttar jag som bekant ut!
Jag bygger bo i uterummet och spenderar mest möjligt, min tid där och i trädgården.
Samtidigt passar jag på att rensa bort, lite av vinterns småpryttlar. Vissa av dem får hänga på ut i sommarvärmen, andra packas helt enkelt ner i små sommarlådor och får bli höstens stora överraskning..;)
Anledningen är min ovän, dammvippan. Som jag på detta sättet undviker, så gott det går, denna underbara tid och istället njuter!
Denna våren är inget undantag och jag passade på nu, när detta sista temat skulle visas.
Just nu vill jag att rummet ska andas lite fransk/dansk lantlig, enkelhet.
Och som utgångspunkt har jag mina fönsterluckor. Som egentligen är en gammal gulnad vikdörr i furu, som jag målade förra helgen. Jag blandade färgen själv med lite smått jag hade här hemma. Sen på med gummihandskar, som jag kletade in i mörkbrun färg och så gnuggade jag luckorna, tills looken blev lite lagom sliten.
Har länge drömt om ett par "riktiga" gamla fönsterluckor och nu låtsas jag att dessa är det..:)
Och de ska denna sommar få stå för hemmets färgklick..:)
Pottskåpet är en annan sak som jag nyligen målat med samma "teknik" och som jag tycker gör sig bra, just nu, i mina vårhörna.

I detta rum är vi mycket och jag har valt att drapera sofforna med tyger. Lite efter säsong och humör förstås. Ett lätt sätta att ändra på, samt praktiskt med tanke på tvätt.
Nu ligger det en gardin från Indiska och samsas med ett gammalt lakan och en pläd.
I fönstret, står ett gammalt spröjsat fönster och en liten fotpall och myser.
Alla möbler är återvinning och vi trivs med dem och de med oss...*hoppas det i alla fall*..:)

Snip, Snap, Slut...

Japp mina vänner, då är denna trevliga resa slut. Sista bidraget är ute och kommande måndag får vi veta vem som tog hem det hela.
Att tilldelas denna möjlighet, har varit roligt, givande och verkligen väckt mina tankar och gett mig mod. Jag är nöjd med mitt jobb och för mig är det viktigast.
Sen om ni gillar det är ju, förstås den extra kryddan..:)

Jag tycker att den som vinner denna tävling, är värdig den vinsten. Vi har alla gjort vårt bästa och varit oss själva sanna, i våra olika riktningar. Och det tycker jag har varit extra kul.

Detta bidrag var, tror det eller ej, för mig det svåraste.
Märkligt kanske, men sant. Jag hade problem att få ihop texten och var inte klar förrän vid tio tiden igår kväll. Troligtvis är det helbildens urdåliga kvalité. Min lilla kamera klarar inte såna utmaningar..:(
Men jag hoppas du känner min tanke, trots det...min kära besökare.

Jag vill tacka alla som röstat på mig och stöttat mig i denna ljuva resa. Ni är bara bäst!
Och om du gillar mitt våriga vardagsrum och tycker att jag är värdig din röst, är jag ändlöst tacksam om du orkar lämna den HÄR

- För visst vill jag gärna bli Kanal5.se's, inredningsbloggare!

Lakrits får avsluta det hela.
Han sprang villigt runt när jag höll på,
nyfiken som bara den... *lilla hjärtat*..:)


Ha den bästa dagen!
Min största varmaste kram är DIN...
p.s...fick precis mail från Hanna som berättar att, när hon gick in på min blogg
öppnades 84 fönster och hon var tvungen att stänga av datorn f.a. komma ut från min sida.
Är det något, som nån annan varit med om?!?
Mycket tacksam om ni meddelar mig det i så fall.
Största kramen igen...
//Gúa

60 kommentarer:

Vitt o Vältummat sa...

Fint. Mycket fint! En sådan jalusidörr står och väntar på att bli målad hos mig. Vi hittade den i källaren och den har suttit utanpå huset från när det byggdes. Så den ska upp igen.
Ha en bra dag
Åsa

hemtrevnad marie sa...

Å, så vackert Gùa!!!!
Gillade verkigen brytningen med de gröna dörrarna, och det svarta bordet är ju min favorit sen förr, så vackert!!
Lycka till !!
kraaam

Vit som snö sa...

Du har gjort det igen! Dina teman har varit ljuvliga och detta är inget undantag! Såå klokt att rensa innan sommaren och använda den till njutning! Och tänk vilken lycka att få öppna kartongerna till hösten och plocka upp allt. Rena rama julafton!
Dörrarna är bara så vackra!
Kram Cilla

LantlivsAnette sa...

Ohhhh Wow !!! Jiippiieee, jag finner inte ord, såå ljuvligt vackert !! Du, du kan väl ha en liten målarskola sen, hur du målar för att få det så där slitet vackert...sista biten i allafall, hur du patinerar !!
Lycka till vännen !!
Kraam Anette

My Lovely Things sa...

Hej Vännen!!
åh det är så vackert så jag blir aldeles matt på samma gång alldeles upprymd..
Du har verkligen fått til det..sagolikt ..precis så skulle jag vilja ha det..nu väcks tankar och ideer skapas..
kram du goa Goa..
Kram anna

My home is my Castle sa...

Helt utrolig vakkert...
Blir stum av beundring...
Nå skal jeg inn å stemme ;)

Masse masse lykke til !!!!!
Håper du vinner..

Klem,Kari

Hanna i Det stora grå huset sa...

Hej...
Jättevackert, precis din stil... Allt hos dig hänger ihop så bra. Alla dina teman...
Lycka till nu, och jag tror att dina chanser är mer än goda. Jag anar att du vill detta ännu mer än mig, så jag håller tummarna.
Det är mååånga som gillar det du gör. Jag är en av dem.

Sköt nu om dig!

Själv ska jag nu koppla av totalt... Känns som om trycket i bröstet äntligen släppt. Tävling, usch vilket avskyvärt ord!!! ;)

Kram Hanna

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei snille! Vet du, idag har jeg vært litt rundt på bloggebesøk, travelt for tiden så det er ikke så mye blogging jeg rekker med, men navnet ditt har dukket opp overalt. Jo du, det måtte bety at det var på tide å hilse på deg, lenge siden jeg har vært innom her.
Men du, lykke til , klart jeg skal stemme på deg! Heia Gùa.
Ha det godt og nyt av solen og den herlige tiden som vi nå har.
Klem

rosenskära sa...

Du behöver inte tvivla det minsta lilla - du har lyckats igen. Följer man sitt hjärta blir det inte fel.
Idag har jag tänkt på dig för jag har varit ute och promenerat med en annan f d isländska, Sirri, och vi pratade och pratade. Och sen när vi kom hem, började jag undra om du låter som hon...

Tror det får vara dags snart...

Lena

Hjerterom sa...

For en flott blogg.
Du har et NYDELIG hjem!!!
Fine bilder...

Ha en fin dag.

Klem Siw

Hanna i Det stora grå huset sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
gittan sa...

Nu har jag röstat... som vanligt på dig "ler" Det finns liksom inget annat alternativ, du är bara klart bäst!
Jalusidörrar ska jag försöka leta upp. De hade gjort sig i mitt valv mellan vardagsrum och tv-rum...
Ha en fin eftermiddag och hoppas du tar hem det hela / kram

"M" sa...

Vackert så det gör ont.....hoppas verkligen du tar hem detta.....lycka till....kram

Annas Vita Hjärtan sa...

Hej vännen!

Åh så vackert vardagsrum ni har...jag slutar aldrig häpnas av ditt hem!

Nu ska jag in och rösta...himmel vad spännande!!!

Håller tummarna hårt!

Kram Anna

Jenny Oak Fae sa...

Fantastiskt vackra bilder vännen!!!

: )

Dörrarna blev ju sanslöst snygga ju..!

KRAM, Jenny

Unknown sa...

Underbart!
Du har en fantastisk talang som jag hoppas du får använda som vinnare av tävlingen! Har såklart röstat!
Hoppas vi kan ses snart!
många kramar från Johanna

Vintage och morrhår sa...

Åh, så fina dörrar, ser jättefint ut. Urfina sansstenskrukor... Du har verkligen utvecklas sedan vi först träffades Gúa! Du har min självklara röst denna vecka också! Bra jobbat vännen, nu väntar nya äventyr!

gamlamejeriet sa...

Nu har jag röstat. Tycker det vore jätteskoj om du vann. Av veckans bidrag var du en given vinnare, iaf om jag fick bestämma...

Önskar dig verkligen lycka till!!

Pysselpalatset sa...

Hej, jag har varit med om att det går som en löpeld när man öppnar vissa kommentarer... Men det är olika varje gång... men fruktanvärt skrämmande när det händer.... 64 sidor... är mer än man mäktar...man får ju en varning... när man läsder kommentarerna... har pratat med de som kan datorer... och det är inget smittsamt.... kram jeanette. ps... lycka till nu... vad kan du vinna?

Unknown sa...

Hej min Gúa!

Så underbart vackert du har det !
Har röstat på min favorit - DIG ! :D

Kan säga att samma sak hände igår när min bror Linus skulle gå in på mammas blogg, det kom upp ungefär 50 st fönster. Men de försvann sen efter några klick, vet ej hur han gjorde men dem försvann iaf.

Nu ska jag iväg och spela seriepremiär i fotboll - hoppas på vinst ! :D

Ha det gott !

Kramar i massor
Moa

Vintage och morrhår sa...

Idag i brevlådan låg en efterlängtad gåva.... vårnumret av Vakre Hjem!! Har du fått din ännu? Annars skriv några rader till Marianne. Reportaget blev jättefint and it´s all yours baby, aldrig trodde jag när du visade de ostylade bilderna att det skulle bli så charmigt. Detta reportage är ditt helt och hållet... Tack för att jag fick hänga på!

Mitt hvite hus sa...

ååå kjære Gùa kommer du hit og blander lite farger også????
Den fargen var nydelig..
Tenkte på å mlae mine grønne også, men de ble hvit. for jeg var så usikker på hvilken grønngfarge jeg skulle velge.

Hjemmet ditt er en drøm og det har jeg nok sagt før også. men en god ting kan aldri sies for ofte...
Krysser fingerene for deg i konkurransen ...Måtte du vinne ..
varme klemmer kerstin

Millygarden sa...

Åh så vackert med dom fina dörrarna! Så mysigt med alla dessa fina detaljer du har i ditt vardagsrum! Du vinner hela rasket!


Ha nu en fin vecka!
Kram Marina

660621 sa...

Du är best Goa!!!
Vilket fantastiskt jobb du har
gjort under dessa fem veckor!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Är det dom dörrarna du kallade mintgröna, dom blev ju superläckra. Du har verkligen fått till den känslan, att välkommna våren. Toppen! Hoppas du tar hem detta nu, jag röstar på dig.
Kramelikram
AnnaMaria

Annas skattkammare sa...

Ert vardagsrum är underbart! Så många fina detaljer och idén med dörrarna var toppen, blev ju super! Jag trodde de var gamla slitna först.. =)
Kram /Anna

Lantligt i stan sa...

Sagolikt vackert har du fått till det i ditt underbara vardagsrum! Jag har röstat på dig då jag tycker du varit genomgående bäst i hela tävlingen. Jag håller tummarna!
Kram Anki

Viveka på Humlebacken sa...

Så fint! Du har min röst, tusen gånger om! *håller tummarna:)
kram

Camillas Romantiske hjem sa...

Så vakre bilder du har i bloggen din, har tittet litt gjennom den, og jeg må si du har et vakkert hjem!

Camilla

Unknown sa...

Stum av beundran!
Du har gjort det igen!!!!!

Om inte TV 5 fattar att det är Du som skall bli deras och vår inredningsbloggare nummer 1, ja då borde dom skämas.
Visst har Ni gjort Ert bästa alla ni som tävlar om titeln, men Du är helt outstanding.

Den röda tråden som jag alltid snackar om har Du fångat i varje "rum".
Det är din stil och den kommer att kallas Gúa i framtiden, tro mig.

Tänk bara att kunna uttrycka det både med att möblera och skriva texten så att man bli helt lyrisk.

Nu går jag in och röstar på dig än en gång och håller bägge tummarna för att Du skall bli den lyckliga vinnaren.

Betr Jalusidörrarna så är dom ju bara så läckra. Färgen är toppen snygg brytning till det vita.
Får vi ta del av hemligheten med målningen??????

Njut Gúa...... Vilket jag vet att du gör. Är så glad för din skull.

Kramisar Jeanette

Granne med Selma sa...

Min röst har du i alla fall :-)

och jag gör som du på våren.. tillbringar mesta möjliga tid i trädgården.
Kram Sussie

gamla skolan sa...

Ditt vardagsrum är lika vackert som resten av ditt hem ! Lycka till i tävlingen , du är värd att vinna ! Kramar Susanne / den gamla skolan

Evelinas hus sa...

Du är bäst Gúa!! Klart jag kommer ihåg dig, jag är ju här ofta, kollar läget och röstar ;-)
Jag håller tummarna för dig vännen.
Kram Caroline
ps kan du inte avslöja receptet på den där gröna färgen.....

Helen sa...

På frågan om 84 fönster ... nej jag har inte upplevt det fenomenet. Bara ett fönster.. För övrigt har jag röstat igen! Du är överlägsen på att skapa den där personliga känslan och stämningen som bara Du kan...;-)

...hälsar en trogen besökare som oftast inte skriver - bara läser och njuter...

Tulipa sa...

Hej!
Alltid imponerad och tagen av det du gör!
Alla ni som deltagit har ju gjort fina versioner, men man har ju alltid en favorit och du är min favorit!

Du har en känlsa för det hela som bara kommer inifrån och är så naturlig och fin.
Ny ska jag rösta!¨

Kram Mariette

Anonym sa...

Gokväll vännen!

Jag skulle bara gå in och önska dig lycka till i tävlingen och säga att Lisas sovrum blev som en stor sprakande varm eld i mitt bröst.

Allt i detta inlägg (sovrummet) gjorde mig lycklig, fridfull och ja bara glad helt enkelt. Jag har verkligen alltid gillat dina inlägg ända sedan vi för första gången möttes, men nu känns det verkligen som om Gúa blommat ut.

Ja första gången jag kände så hos dig var när du gjorde din lilla köksö och allt i ditt kök gjorde mig lycklig.

nu ska jag givetvis gå in och rösta på ditt vardagsrum och sedan önskar jag dig goa vän stort Lycka Till!

Bästa varmaste kramen till dig
Lena

lottens vita och gröna sa...

gaaaaaaaaaaaaapar igen min vän och bara älskar detta bidrag precis lika mycket som dina andra, röstar och röstar!!!!hejja dig!
fasiken vad du är finurlig med luckorna, vilken ljuvlig färg det blev!!!

varmkram lotten potten

Min Still By Maia sa...

Hei Gùa!

Nettopp besøkt bloggen din for første gang. DU har virkelig et vakkert hjem og en nydelig blogg. Her har jeg virkelig kost meg. Så mye fin inspirasjon. Har linket deg på siden min. Håper du vil "komme på besøk." Klem til deg fra Shabby Charm

Anonym sa...

Ahhh!!! Vad fint! Du är så duktig, kan verkligen få till miljöer.
Kram Susanne I Siljansnäs

JAG! sa...

Hej...är inne på din sida VARJE dag och beundrar och riktigt njuter av att både läsa och titta på alla vackra bilder du har.
Jag galet nyfiken på din "målarteknik"....Skulle jättegärna vilja ha en närmare förklaring på detta...blir så glad för alla fusktips man kan komma över.

Massa soliga hälsningar från mig till dig.

Anonym sa...

Vackert, underbart, du är ju bara så himla duktig!

Tydligen öppnas de massa fönster ibland när man går in på min blogg också, har ingen aning om varför och hur man får det att sluta.

Kram Bodil.

Ofelias Hus sa...

Vilken underbar blogg du har!

Inspirationen flödar över...nu vill jag också ha jalusidörrar...
hiloooo...har du några över?

Kommer hit igen!

Kram,
Anette

rosenskära sa...

Ska strax gå in och kolla hur det har gått i tävlingen, vill bara säga att du naturligtvis inte är en "f d" isländska, du är naturligtvis en isländska som bor i Sverige!

/L

Mina Lantliga Rum sa...

åhh..så VACKERT!!ska genast rösta,du har så fint så det går nog bra!

ha en bra dag,kram!

Lisas hjem og skatter sa...

for en vakker blogg du har :) håper du vinner konkuransen!!! - for det fortjener du virkelig :o)
La meg til som følger :)
Klem/Lisa

Anci sa...

Det är som vanligt så fint och så vackert ! Fönsterluckorna är underbara och du är verkligen duktig som gör så fint . Hoppas att det går bra för dig i tävlingen !!

Kram

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Såå Underbart Vackert igen din känsla för inredning är Outstanding!! ja hoppas du vinner röstade på dig igen just nu...Lycka till... kram o trevlig valborg snowwhite-sussie

Rummet för välbefinnande sa...

Ja, det är så härligt vackert. Här känns det att ni tillbringar mycket tid, det är levande, så bohemiskt mjukt (kan man säga så, då?????) och rofyllt.
Du är en mästarinna och helt klart min guru *ler*
Har jobbat "häcken av mig" sista tiden och det kanske inte gör så mycket förresten att tappa lite där, MEN för att komma till saken så SAKNAR JAG BLOGGTIDEN!!!!!!
Jag saknar att vara inne hos dig och njuta och jag saknar att skriva själv....
Ska ta och "smita ifrån jobbandet" nån dag och förlusta mig i skrivandet igen tror jag.

Du är så given vinnare för mig Guá och det är med stor glädje som jag röstar på dig igen.
Önskar dig verkligen lycka till nu.
En stor varm kram till dig!
Mia

Tankar tar tid sa...

Säger bara ... sagolikt vackert!

Kul med din katt ... likadan som min ... ska var med överallt där man håller på ... kolla min blogg för jag skriver just om henne där idag.

Håller tummarna för dig ;)

Kramar Christina

Unknown sa...

VArdagsrummet ser kanonfint ut och jag tycker verkligen den andas renhet och luftighet. De där gröna dörrarna blev kanon!

Lycka till!!
Kram Pia

monika sa...

Flott blogg!:)

vitating sa...

SAGOLIKT VACKERT!!!! Åhh det gör nästan ont, det är så fint precis som de övriga bidragen du gjort! Sovrummet var rena drömmen!!! Jag har röstat och hoppas verkligen du tar hem det, det är du värd!
Kram kram Maria

Inspiration i vitt sa...

Hej min vän, ditt rum är ljuvligt ljuvligt och din fantasi och stil är utöver det vanliga.
Du väver ihop allt fantastiskt bra och allt stämmer och är noga genomtänkt.
Jag hoppas och håller tummarna att du tar hem hela alltet i denna tävling.
Det har varit så roligt att följa ditt skapande under den här tiden och jag har sett fram såå mycket till alla tävlingsmoment.
Puss o kram hela dan/Ingela.

Vintage sa...

Älskar ditt vardagsrum!Helt underbart!Du är så duktig på att inreda och du skriver såå magiskt.... Dörrarna är ljuvliga!Puss och kraam vännen Susanne

Ingunn sa...

Nydelig blogg.

Klem ingunn :)

Tine sa...

Hello Gua,

what for wonderful Pictures this time. I can't leave a comment for you're news Pictures but i am shure you' re read already this ;o)

Germany still votes for you...*smile*

I have send every Day since i now you're on channel 5 my vote. ;o)

So, please tell me when it was finished and who is the winner...


Heartly Hugs Tine

Synnøve. sa...

Hej Goa.
Kunde inte lägga in kommentar på ditt sista inlägg så det kommer här.
Vackra ord du skriver till oss.
Det är skönt att läsa.
Har varit dålig med att besöka dig sista tiden. Men jag ska nog erkänna att jag varit dålig på det mesta faktiskt. Men nu kanske det blir en ändring.

Inom lite snabb bara nu, för jag ville önska dig en trevlig valborg. Här firas det ju inte så jag får njuta av er alla andra när ni visar bilder.
Kramen Synne.

LOPPISLIV sa...

Helt ljuvligt Gua!!! Jag njuter av både våren ute och dina vackra bilder, vilken konstnär du är som trollar fram den ena vackra inredningen efter den andra. Du kan då få till det så underbart jämt!!! såå snyggt med de gröna inslagen, blir som pricken över i:et...Nu måste jag titta lite till på dina vackra bilder innan jag går ut och lapar sol igen :-)Trevlig valborg önskar jag dig. Kraaaam Paula

Amanda sa...

Söt katt! :D

Kram
Amanda

Amanda sa...

Söt katt! :D

Kram
Amanda