Just do it!

Just do it!

måndag 29 november 2010

Vitt;
Element - jord och luft
Planet - nymåne
Sten - diamant
Chakra - kronchakra
Ritual - ljusfesten vid kyndelmäss, bröllop och dop
Vitt är renande, beskyddande och främjer fred. 
Vitt skänker klarhet och stillhet i sinnet. Stärker andlighet och koncentration.
Vitt används vid ljusmeditation, healing, välsignelse och böner.
Är du osäker om vilken färg du ska använda så ta vitt.
Den vita färgen passar i alla sammanhang. (Men det visste vi ju alla redan..:)

Rött;
Element - eld,  
Planet - fullmåne och Mars,  
Sten - rubin,  
Ton: C. 
Skala: do. 
Vokal:a,  
Chakra - rot, Mooladhara.  
Element: - jord,  
Ritual - jul, - allhelgona och höst,  
Traditionell uppfattning - synd, lust, djävulens och drakens färg.  
Rött står för lidelse, sexualitet, kärlek, kraft, energi, vitalitet, utåtriktat beteende, vrede, hälsa och pengar.  Rött är livets, kärlekens och häxornas färg.

Japp, dagens text är hämtat från nätet. 
Jag säljer den inte dyrare än jag köpte den. Men, jag tror på den!
För när mitt liv var väldigt jobbigt, så blev varje liten pryl i mitt liv, vit. 
Jag målade bort min ångest. 
Det blev min hjälp mot mörkret.

Och nu när jag hittat ljuset och balansen, så har rött hittat till årets jul.
I köket i varje fall. Var först lite tveksam, men när jag läste följande, så
försvann den känslan lika fort som en snöflinga i midsommarhetta...
"Rött, står för stark energi, eld, ursprungliga krafter.
Visar på stark passion, sinne och vilja. 
Den kan visa på ilska, kärlek, hat och oväntade förändringar."
-And I love it..:)

Och så kanske ni ser att min hörna här har ändrats.
Japp, men det var ju ganska länge sen sist..;)

Puss & Kram alla världens fina, fina!
&
Kärlek...

Så ses vi imorgon.

22 kommentarer:

gamla skolan sa...

Godmorgon vännen ! Ja , jag är helt övertygad att färger påverkar oss mer än vad vi tror . Vitt ger mig lugn... Jag blandar ännu inte upp det med så mycket färg , merän grått . Men det kommer kanske ?
Ditt hem är så fantastiskt vackert , och visst är det fint att ta in en och annan röd färgklick , det ser man ju klart och tydligt på dina bilder ! Önskar dig en fin dag i vårt vita Skåneland :) Kraamar // Susanne ♥

Malin's Hus sa...

Du har det så underbart vackert! Jag kör oxå på rött o vitt iår. Och bilderna ger mig styrka o energi och inspiration! Tack snälla Du för en helt underbar blogg! Ha en bra dag!

KRAM

Unknown sa...

Hej du underbara! Tror verkligen också att färger påverkar så mkt och vet du vad, den vita färgen hjälpte mig med!!! Tycker att det blev så toppen bra med det röda i ditt kök, vackert och kraftfullt. Kram på dig du underbara kvinna!

Anna på Annas Hotell sa...

Goa Gúa!
Du ska sova på nätterna...! Du har det så vackert hemma att det är svårt att se sig mätt på ditt hem. Jag önskar att jag hinner få liiite rent och pynta någon enstaka hörna i min byggarbetsplats innan julen passerat :-)
Må väl!
Anna <3

hagagården sa...

Helt underbart fint!!!!!!!
kram o ha en fin tisdag.
ninni

hemtrevnad marie sa...

Jaa, jag älskar rött, speciellt den gamla mörkröda nyansen som du också har!!
kraam på dig!

Lisas torp sa...

Helt klart påverkas vi av färger - mycket mera än vi tror!
Apropå den röda färgen - hörde en gång talas om en restaurang där väggarna var röda - så mycket bråk förekom där! Man målade om väggarna i en ljusare, lugnare färg och bråken minskade!
Färger kan ju också trigga igång saker...!
Så skönt att du börjar komma i balans och kan ta till dej andra färger än vitt!
Vitt är verkligen lugnande och skönt att omge sej med! Just nu räcker de ju med att bara...titta ut!
Ljuvliga bilder!
Allt gott till dej!
Kram
Lisa

gittan sa...

Visst påverkar färgerna oss samtidigt som de säger en del om vem vi är. Själv älskar jag rött helst med en dragning åt det mörkare röda/vinrött. Orange och grönt fungerar lika bra och under mitt livs svåra tid var allting svart (inte i hemmet då som tur var) men alla kläder, jag bar svart från topp till tå!
Må väl och njut av dagen / kram

Lycka är ~ Onnea on sa...

Så vackra bilder.
Rött och vitt blir det hemma hos oss också. Hoppas på massor energi och inspiration av den röda klara färgen.
~marita~

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon!
Vilket fint blogg jag hittade !
Hittade dig hos vita verandan!
Här ska jag titta in igen...
Ha en bra dag!
Kram Sirpa

Vida sa...

så vackra bilder och hur harmoniskt som helst i ditt kök..du har gjort så ljuvligt fint..bara älskar det rödvita porslin..

är glad att du kan njuta av färgerna och livet..

solenkomnuöverängenkram
Vida

Chrissy...The Apothecary Shop sa...

Sooooooooo beautiful,takes my breath away!!!

All Seasons sa...

I like your room what you have changed. It looks so warm...Is good for this time of the year.
I send you warm greatings from Holland ☼

Hugs,
Patricia

Inspiration i vitt sa...

Hej sötvännen, du har det så varmt och skönt hos dig. jag känner värmen och harmonin hemma hos dig. Dina röda klickar är så härliga och jag har en del rött jag med i år.
Här tillverkas det för fullt inför julmarknader och annat men det är så roligt och jag mår så bra av det. det värsta är att jag har ett annat jobb som jag är tvungen att gå till i ett kör hahaha.
Kramar i massor/Ingela.

Alberte sa...

Guà - du er så åpen og ærlig.
Håper at lyset har vunnet over mørket.
Fantastiske bilder - som alltid.
Suger til meg energien og skjønnheten.
Varm klem i vinterkulden
♥ fra Jannicke

Norregård sa...

Inget blir fel i din vackra Lakritsvärld Gúa!!!! Lovely;o)

Kram till Dig du fina!
Malin

Vintage House sa...

Hej
färger är jag oxp helt bestämt överens med att det på verkar ens humör...
Nu är det så vackert ute och det riktigt knistar från snön.
Gudomligt!
Underbart vackra bilder vännen..
Ta hand om dig
kram sandra

Unknown sa...

Hej vännen,

Ett tag sen sist.

Sååååååå proffsig du blivit på att plåta.
Helt underbara bilder från ert underbara hem.
Adventskalendern i köket är nog den bästa ever! Vilken idé, super!

Ha det bättre än bäst!
Kramisar Jeanette

Lavendeldockan sa...

Godkväll min vän!
Vilka ljuvliga bilder du visar, jag blir alldeles tagen.
kramis
erica

Anonym sa...

Så fint! När jag mådde dåligt en period tålde jag inte gult.
Kram Marita i Björkhagen

Vitt hus med svarta knutar sa...

För mig blir det en bekräftelse när du säger att du målade bort din ångest. För bara drygt ett år sedan började jag måla och måla och måla. Det var ung samtidigt som jag hittade en mängd vackra bloggar och själv startade min blogg. Varje höst har jag mått dåligt och kom så småningom på att det berodde på mörkrets ankomst. Därför införskaffade jag mig först en ljusterapilampa och sen började jag måla allt vitt, jag behöver helt enkelt ljuset.

Tack för ett "färgstarkt" inlägg!
Kram,
Regina

kråke sa...

Fantastiska bilder...på ett fantastiskt hem..i en fantastisk färgskala...fantastiskt...:-)

kram kråke